Selasa, 26 Agustus 2014

SanDisk inte vinna

SANDISK, tillverkare av världens 2: a mest sålda mp3-spelare (bakom Apples iPod) har startat ett nytt anti-iPod reklamkampanj. Du kan läsa om det i detalj här:

http://crave.cnet.co.uk/digitalmusic/0,39029432,49273890,00.htm

Här är hoopla i ett nötskal. SanDisk sägs vara portning Rockbox, ett open-source operativsystem för digital musikspelare (vilket stödjer många olika mp3-enheter), sin populära e200 mp3-spelare. För att föra ärendet till allmänna medvetandet, har SanDisk börjat släppa tidigare nämnda anti-iPod-annonser i ett försök att flagrant attackera sin ärkefiende, Apple.

Annonserna skildra graffitiliknande illlustrations gjorda för att likna affischer för en underjordisk revolutionär rörelse. Man visar en apa idrotts iPod hörlurar med raden "Är du en iChimp?", Och en annan är en kille uppträdda upp i vita iPod-kablar som en marionett, med texten: "Har du blivit en iPuppet"

Okej, okej. Mp3 konkurrensen är fierce- jag får det. SanDisk vill spela grov bra av mig. Såvitt jag är orolig, är öppen källkod bra grejer, och det är ingen tvekan i mitt sinne att SanDisk gör en bra produkt. Konkurrens är bra för kapitalismen och konsumenten. Jag är inte här för att tout tekniska skicklighet av en nörd gadget över en annan.

Vad jag kommer att kommentera, dock är den typ av annonser själva. Jag tog en titt på dessa saker och jag ska säga dig just nu att jag inte kommer att byta från iPod till e200. Vet du varför? För som en iPod-användare, jag känner att jag blir förolämpad. Hej, jag är inte en komplicerad kille så jag ska inte in i hela praktiska detaljer av "Apple gör du gör det-och-det bla bla bla och det fungerar endast med iTunes bla bla bla."

Jag ansluter iPod i datorn och den förbannade saken fungerar. Det är därför jag använder den.

Enligt min mening, SanDisks hela "revolutionerande" ad strategi, men provocerande, är ytterst missriktad. För en sak, kommer SanDisk inte vinna över mig genom att förolämpa mig och jämföra mig till en apa, docka, får, eller någon annan typ av husdjur. För det andra SanDisks annonser framkalla också en politisk kant, vilket är meningslöst. På gott och ont, folk köper iPods för att de vill, inte för att de är tvungna att. Dessutom tillåter Apple sina produkter för att stå på sina egna meriter och de aldrig förolämpa folk för att inte använda dem. Även Apple har gjort narr av datorer i sina egna internet och TV-kampanjer, det är långt ifrån SanDisks "Är du en iPuppet?" tillvägagångssätt.

Kanske jag är en iPod-användare som tar det hela lite för personligt. Men om e200 och Rockbox är så stora, vilket jag är säker på att de är, kanske SanDisk ska bara berätta varför och låta folket bestämma.

För alla SanDisks anti-iPod ansträngning, kunde Apple enkelt skjuta tillbaka och säga SanDisk är fortfarande # 2, och 2: a plats är första förloraren. Även om det är sant, skulle det vara kränkande, eller hur?

Tidak ada komentar:

Posting Komentar